Podczas jesiennej konferencji MiŚOT Meeting (odbywającej się w dniach 22-24 października 2018 r. w Jachrance) przedstawione zostały wyniki badania nt. korzystania z usług stacjonarnych operatorów internetowych.
Pierwsze takie badania w branży wykonane zostały przez Kantar MillwordBrown na zlecenie Stowarzyszenia e-Południe. Celami przeprowadzonych czynności były:
-
Sprawdzenie zasięgu znajomości oraz korzystania z usług operatorów ogólnopolskich i lokalnych oferujących internet stacjonarny;
-
Sprawdzenie czynników wyboru dostawcy internetu;
-
Sprawdzenie poziomu zadowolenia z usług dostawców;
-
Wady i zalety dostępnych rozwiązań – dostawca lokalny vs. ogólnopolski;
-
Rozważanie zmiany operatora;
-
Odtworzenie postaw wobec lokalności w kontekście wsparcia lokalnych firm.
Powyższe badania wykonano wśród osób posiadających w gospodarstwie Internet stacjonarny i decydujące o wyborze usług telekomunikacyjnych w gospodarstwie domowym. Pomiary zostały dokonane techniką CAWI – ankieta internetowa realizowana na własnym panelu internetowym Klub Kantar we wrześniu 2018 roku.
Spośród respondentów ponad 20% zadeklarowało korzystanie z internetu od lokalnego dostawcy, co wskazuje na fakt, że mimo dominacji dostawców internetu z korporacji, lokalni Operatorzy nadal stanowią stabilną i znaczącą grupę. Warto zauważyć, że mimo iż klienci lokalnych i globalnych Operatorów reprezentują podobne grupy społeczne to jednak badanie wskazuje wyraźny brak wspólnej lokalnej marki.
Znaczna część klientów internetu globalnego (ponad 70%) deklaruje brak znajomości lokalnych marek dostawców internetu. Część respondentów ma również mylne przekonanie, że marki Multimedia lub UPC to lokalni dostawcy usług. Efektem badania jest również wniosek, że istnieje bardzo mała znajomość warunków, jakie Operator oferuje – np. prędkości internetu zapisanej w umowie.
Obszernie omówiono wykorzystywane źródła informacji o ofercie dostawcy Internetu oraz czynniki brane pod uwagę przy wyborze dostawcy. Optymistycznie nastraja fakt, że abonenci lokalnych dostawców zdecydowanie częściej są zadowolenie z oferowanych im usług – jest to różnica, aż o kilkanaście punktów procentowych! Przedstawione w badaniu powody niezadowolenia z aktualnego dostawcy Internetu oraz chęci zmiany operatora kumulują się w listę trzykrotnie dłuższą w stosunku do dostawców ogólnopolskich niż MiŚOT.
Dokonana analiza wskazuje dobitnie na prosty fakt – warto zapoznać się z ofertą lokalnego Operatora, gdyż w zdecydowanej większości przypadków może on przedstawić ofertę będącą odpowiedzią na potrzeby klienta.