Internet szerokopasmowy i mobilny w Polsce. Podsumowanie i prognozy [z archiwum ICT] Archiwum ICT, Felieton

Fast-Internet

[miejsce publikacji] ICT Professional, Nr 14 – Wiosna 2017, strona 10.

[rubryka] Aktualności

[autor] Michał Koch

[tytuł] Internet szerokopasmowy i mobilny w Polsce. Podsumowanie i prognozy.

_________________________________________________________________________________________

Nadszedł czas podsumowań roku 2016. Jaki wynik osiągnęła Polska w dziedzinie Internetu szerokopasmowego i  mobilnego oraz jak kształtują się obecnie ceny – dowiedzą się Państwo z niniejszego artykułu.

DESI (Digital Economy and Society Index) to sposób miary postępu kraju w cyfryzacji. Wśród składowych mających wpływ na jego wartość jest m.in. łączność (stacjonarne i mobilne sieci szerokopasmowe, prędkość i ceny łączy szerokopasmowych).

Komisja przyznała, że w zasięgu stacjonarnych sieci szerokopasmowych jest 86 proc. polskich gospodarstw domowych (taki sam procent jak rok wcześniej). To najniższy odsetek w krajach Unii, gdzie średnia wynosi 98 proc. Wzrost, do 59 proc. odnotowały gospodarstwa domowe korzystające ze stacjonarnych szerokopasmowych łącz. Oznacza to wzrost o 2 pkt proc. w skali 12 miesięcy. Daje to nam 26 pozycję w UE (średnia unijna – 74 proc.).

 „Jak korzystamy z Internetu?”,  czyli opracowanie GUS, wskazuje, że 19 proc. gospodarstw domowych w Polsce nie miało  w ubiegłym roku dostępu do internetu. To według mnie wysoki i zasmucający wynik.

Wśród głównych powodów takiego stanu rzeczy znajduje się:

  • brak potrzeby korzystania z sieci (71 proc.),
  • brak umiejętności (51 proc.),
  • zbyt wysokie koszty sprzętu (28 proc.) lub samego dostępu (21 proc.).

Ministerstwo Cyfryzacji na konferencji „Szerokopasmowa Polska 2020” podsumowało, że w ramach 14 projektów zrealizowano 29 345,87 km sieci, przy czym do tej pory powstało 2 927 węzłów (w tym 286 szkieletowych i 2 641 dystrybucyjnych), które będą mogły być wykorzystane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych w projektowaniu sieci, w tym powstających w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Łączna wartość projektów wyniosła ponad 3,24 mld zł.

W raporcie konsorcjum Millward Brown oraz Danae na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej wskazano, że najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną w Polsce jest telefonia komórkowa. Z komórek korzystało w ub.r. 87,5 proc. ankietowanych. Drugą pod względem popularności usługą był internet (61,6 proc. badanych).Koszty korzystania z mobilnego dostępu spadły i wyniosły 48 zł (o 7 zł mniej niż w 2015 r.).Ankietowani (klienci indywidualni, klienci powyżej 50 roku życia oraz klienci instytucjonalni) zdecydowanie częściej dostrzegali pozytywne zmiany na rynku telekomunikacyjnym niż negatywne.

KE wysoko ocenia pokrycie kraju siecią 4G -91 proc. gospodarstw domowych jest w jej zasięgu. W krajach Unii ten wskaźnik ma średnią wartość 84 proc.

W wykorzystaniu mobilnego internetu jesteśmy w czołówce (115 subskrypcji na 100 mieszkańców, średnia unijna – 84 subskrypcje na 100 mieszkańców) i zajmujemy szóstą pozycję.

Raport firmy konsultingowej PwC statystyczny Polak poświęca średnio 4 godz. dziennie na oglądanie treści wideo. Aż 62 proc. korzysta przy tym z urządzeń mobilnych. Nowych widzów silnie przyciągają nowe i unikalne treści (na przykład produkcje własne) – mają one znaczący wpływ na zainteresowanie dostępem do konkretnego serwisu. Tak stwierdził niemal co drugi pytany, z czego co ósmy wskazał, że to kluczowa kwestia.22 proc. badanych stwierdziło, że chce oglądać nowości natychmiast, a nie czekać na ich kinowe premiery – nawet kosztem pirackiego źródła materiału.

Jak wynika z raportu Ministerstwa Cyfryzacji przygotowanego przez firmę analityczną Audytel, lokalni gracze obsługują około jednej trzeciej abonentów szerokopasmowego dostępu do internetu, co oznacza, że jako grupa wyprzedzają takie firmy, jak UPC Polska (numer dwa w zestawieniu) czy Netia (trzecie miejsce).

Na zakończenie ciekawostka: Najpopularniejszą aplikacją mobilną jest Google (52,5 proc. zasięgu), a tuż za nim YouTube (48 proc.) i Messenger (39,5 proc.). Dopiero na czwartym miejscu znalazł się Facebook (34,2 proc.).

Badania uświadomiły nam też, że 98 proc. osób korzystających na co dzień z narzędzi łączności cyfrowej pozytywnie ocenia wpływ nowych technologii na swoje życie, a 44 proc. wskazuje na rolę technologii w swoim życiu jako „wielką”. Co czwarty użytkownik internetu w Polsce twierdzi, że jest on-line przez całą dobę, 36 proc. – od 8 do 12 godzin, a 19 proc. – od 6 do 8 godzin.

DarylPlummer, wiceprezes Gartnera, podczas październikowego Gartner Symposium/ITxpo 2016 w Orlando, przedstawił 10 strategicznych prognoz ICT na 2017 rok i kolejne lata. Wraz z powstaniem sztucznej inteligencji (AI – artificialintelligence) i konwersacyjnych interfejsów użytkownika jest bardziej prawdopodobne niż kiedykolwiek wcześniej, że staniemy się coraz bardziej cyfrowo uzależnieni, korzystając na co dzień ze smartfonów, tabletów, wirtualnych asystentów osobistych VPA (virtualpersonalassistants), systemów rozrywkowych w naszych domach i samochodach. Zdaniem analityków Gartnera do 2022 r. Internet rzeczy pozwoli zaoszczędzić konsumentom i przedsiębiorcom 1 bln dolarów rocznie (utrzymanie, usługi i surowce).

Według firmy, w 2017 roku i kolejnych latach najistotniejsze będą trzy trendy:

  • zaangażowanie i funkcjonowanie w cyfrowym świecie coraz bardziej będzie wciągać ludzi do wirtualnych interakcji non-stop,
  • innowacyjność technologiczna wywoła rewolucyjne zmiany w tradycyjnych modelach biznesowych,
  • skutki uboczne cyfrowej transformacji będą bardziej gwałtowne niż początki tego procesu.

Dwucyfrowo rosnąć będą wydatki na reklamę w internecie – wzrost ma wynieść 11,8 proc. rok do roku. Głównie za sprawą video online i programmatic oraz sektora e-commerce, w którym systematycznie rosną budżety reklamowe. Inwestycje w reklamę video online i w programmatic rosną dzięki stałemu rozwojowi technologii i coraz większym możliwościom precyzyjnego dotarcia do konsumentów.

Liczba internautów w Polsce w lutym 2017 roku wyniosła ogółem 27,5 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (używanych w domu oraz w pracy) – 23,5 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 20,5 mln.

Internet szerokopasmowy i mobilny w Polsce. Podsumowanie i prognozy [z archiwum ICT]
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Skomentuj

Current day month ye@r *

Korzystamy z plików cookies w celach statystycznych i umożliwienia funkcjonowania serwisu. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij "Akceptuję".
Polityka prywatności