Tym razem w naszym stałym cyklu Słowniczek przedstawiamy Wam pojęcia opisujące różne parametry łącz internetowych:
Download (przepływność “w dół” )- Osiągnięta na łączu przepływność bitowa pomiędzy komputerem użytkownika a serwerem mierzona w trakcie przesyłania strumienia danych np. pliku testowego w kierunku do użytkownika. Wartość może być podana jako minimalna, średnia lub maksymalna w megabitach na sekundę [Mb/s] lub kilobitach na sekundę [kb/s] ; 1Mb/s=1024kb/s. Czasem parametr podawany jest nie w bitach [b] a w bajtach [B] na sekundę. Należy wówczas pamiętać, że jeden bajt to osiem bitów więc analogicznie przepływność 5MB/s=40Mb/s (!).
Upload (przepływność “w górę”) – Parametr taki jak opisany wyżej, mierzony jednak w kierunku od użytkownika do serwera, czyli dotyczy danych wysyłanych do sieci Internet. Parametr bardzo często zaniedbywany, zwłaszcza przez operatorów oferujących łącza asymetryczne, gdzie upload jest wielokrotnie mniejszy niż download. Przepływność „upload” jest dość istotna zwłaszcza dla użytkowników, którzy wysyłają dużą ilość informacji do Internetu: jak graficy, filmowcy, ale także dla wielu przeciętnych użytkowników sieci wymieniających się dużą ilością plików ze znajomymi.
Ping (opóźnienie) – Czas pomiędzy wysłaniem a otrzymaniem pakietu danych. Dotyczy zarówno przepływności „w górę” jak i „w dół”. Wartość może być podana jako minimalna, średnia lub maksymalna i wyrażona jest w milisekundach [ms]. Bardzo istotny parametr zwłaszcza jeśli chodzi o transmisję w czasie rzeczywistym, jak rozmowy audio czy wideokonferencje, ale także oglądanie treści VOD lub korzystanie z gier sieciowych. Co ciekawe ping jest istotnym parametrem, także jeśli chodzi o szybkie wyszukiwanie informacji na stronach www. Otóż od opóźnień pakietów wprost zależna jest usługa DNS, czyli rozwiązywanie nazw internetowych. To z kolei może w widoczny sposób sprawiać wrażenie powolnego otwierania wielu serwisów www.
Jitter (zmienność opóźnienia) – Czyli wskaźnik pokazujący, jak w czasie zmienia się opisany powyżej parametr ping. Jitter również wyrażony jest w milisekundach [ms], a do jego wyliczenia wykorzystywana jest odpowiednia formuła. Nie opisując tutaj szczegółów tejże formuły, warto jednak nadmienić, że najbardziej wrażliwą usługą na ten parametr są przede wszystkim gry sieciowe. Gracze doskonale wiedzą, iż duża zmienność opóźnienia niejednokrotnie jest większym problemem niż duże czasy opóźnień. Na problemy ze stabilnością opóźnienia wrażliwe są także wszelkie transmisje online.
Packet loss (utrata pakietów) – Stosunek liczby utraconych pakietów do całkowitej liczby przetransmitowanych pakietów. Podaje się wartość średnią i wyraża ją w procentach [%]. Parametr jest odpowiedzialny za poprawność przesyłanych danych. O ile w przypadku czatów czy komunikatorów może to spowodować jedynie opóźnienie otrzymania tekstu lub – jak w przypadku gier – zerwanie sesji, to już w przypadku przesyłania plików może to spowodować, iż konieczne będzie wysłanie ich ponownie.