[miejsce publikacji] ICT Professional, Nr 20 – Jesień 2018
[rubryka] Trendy
[autor] Michał Koch
[tytuł] Stan obecny i trendy rynku ICT w Polsce
Rynek telekomunikacyjny w Polsce ma się dobrze. Wbrew obawom sceptyków, a także na przekór wypowiedziom optymistów – rozwój jest naturalny, zgodny z aktualnymi trendami technologicznymi na świecie i zmieniającymi się wymaganiami Polaków. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jak rynek ten prezentuje się w oparciu o najnowsze dane i sprawozdania Operatorów.
Wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce pod koniec 2017 r. wyniosła około 39,5 miliardów złotych, natomiast wartość rynku usług dostępu do internetu w 2017 r. kształtowała się na poziomie 4,7 mld zł. W 2017 roku struktura podmiotowa rynku wyglądała następująco: największe udziały w rynku dostępu do internetu (stacjonarnego oraz mobilnego) pod względem liczby użytkowników posiadał Orange – prawie 32% wszystkich osób korzystających z internetu w Polsce – to 1/3 wszystkich polskich internautów. Na drugim miejscu uplasował się Polkomtel (9%), a następnie UPC (7,9%) i T-Mobile (7,2%). Z racji tego, że Polsat wykupił Netię, obecnie ta grupa ma pokrycie na poziomie 7,9% rynku, czyli trzecie miejsce, zaraz za Polkomtelem i przed UPC.
Zgodnie z raportem Audytela (opracowanego na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji), stabilnie rozwija się ponad 60 proc. małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych – ich przychody rosną. Ponad połowa notuje co roku ponad 10-proc. wzrost obrotów. Zdaniem twórców raportu, udział MiŚOT-ów na rynku będzie ciągle się zwiększał. Warunkują to: inwestycje w budowę sieci dostępowych oraz dostęp do ich finansowania. Największym wyzwaniem jest niewątpliwe konieczność konkurencji z gigantami. Coraz częściej jednak pojawia się propozycja współpracy.
Patrząc na rynek operatorów pod kątem wielkości (liczonej za pomocą liczby kart SIM), na pierwszym miejscu plasuje się Play (15,176 mln), ale to Orange może się poszczycić największą liczbą klientów abonamentowych – 9,747 mln przy 14,369 mln kart SIM. Z ciekawszych faktów, wprowadzenie obowiązku rejestracji kart prepaid spowodowało znaczny spadek liczby użytkowników usług przedpłaconych na korzyść klientów abonamentowych – według danych GUS, liczba obsługiwanych przez operatorów kart SIM w ciągu 2017 r. spadła o 3,45% (do 52,86 mln). Wprowadzenie jednolitych stawek na terenie Unii Europejskiej spowodowało, że polscy klienci korzystali z mobilnej transmisji danych dziesięciokrotnie częściej niż rok wcześniej.
Najnowsze dane wskazują, że liczba internautów w Polsce w sierpniu 2018 roku wyniosła ogółem 27 mln, z następującym podziałem: na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 22.6 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 22,3 mln. Mocnym elementem rynku jest stacjonarny szerokopasmowy dostęp do internetu. Według szacunków Audytela, w kraju działa ok. 7,3 mln łączy stacjonarnych.
Niestety, w dalszym ciągu wyraźnie widoczne są różnice w dostępie do nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej pomiędzy poszczególnymi częściami kraju. Wynika to przede wszystkim z natury geograficznej i demograficznej Polski – wschodnie i północno-wschodnie obszary kraju to w przeważającej większości obszary wiejskie o niskiej lub bardzo niskiej gęstości zaludnienia i rozproszonej zabudowie. Trend inwestycyjny operatorów wygląda tak, iż nowoczesna infrastruktura jest kierowana najpierw do obszarów miejskich.
Od kilku lat Polska intensywnie rozbudowuje sieci dostępowe. Inwestycje zaczęły się na początku dekady i w pierwszym kroku finansowane były głównie środkami unijnymi. Prowadzili je mali ISP, którzy zdobyli finansowanie w ramach działania 8.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Plan przyjęcia 5G w Polsce przedstawia sumę działań koniecznych do podjęcia na różnych szczeblach administracji państwowej, samorządowej i przedsiębiorców, które mają doprowadzić do osiągnięcia celu, jakim jest szybkie wdrożenie w pełnym wymiarze sieci 5G w Polsce. Obecnie ponad połowa użytkowników technologii internetowych korzysta z modemów 2-4G. Testy technologii 5G prowadzone są aktualnie w Gliwicach, gdzie postawiono pierwszą stację obsługującą technologię 5G przez Orange we współpracy z Huawei.
Trendy marketingowe operatorów w ostatnich kilkunastu miesiącach skupiają się na wprowadzeniu do oferty domowego internetu bezprzewodowego oraz tzw. taryfy rodzinnej. Media społecznościowe należą do narzędzi coraz powszechniej stosowanych w biznesie. Przedsiębiorstwa wykorzystują je przede wszystkim w celach marketingowych, jak również do współpracy z klientami lub partnerami biznesowymi. Czeka nas dalszy rozwój sztucznej inteligencji w technologiach użytkowych. Jednym z najgorętszych tematów pozostanie światłowód – większość operatorów modernizuje swoje sieci tak, aby w przyszłości opierać się na technologiach światłowodowych, co umożliwi w przyszłości przepustowości znacznie przekraczające 100 Mb/s (w 2016 r. dostęp do usług o najwyższych prędkościach, co najmniej 100 Mb/s, miało ponad 50% gospodarstw domowych). Dotyczy to też operatorów telewizji kablowych, którzy chcą zbliżyć się kablem światłowodowym do siedziby użytkownika końcowego, zapewniając dzięki temu wysokie przepustowości świadczonych usług.
[źródła]
1) Główny Urząd Statystyczny – Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2017 r.
2) Urząd Komunikacji Elektronicznej – Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2017 r.
3) Narodowy Plan Szerokopasmowy
4) http://pbi.org.pl – Polski internet w sierpniu 2018
5) www.telepolis.pl – Wyniki operatorów po 1Q2018
6) https://gsmonline.pl – Orange testuje w Gliwicach 5G