Eksperci z Comarch i szeroko rozumianego przemysłu telekomunikacyjnego przekazali swoje bogate zasoby wiedzy i doświadczenia na temat prawdopodobnego wpływu kluczowych technologii w tym sektorze w 2019 r. Przeanalizowali kilka obszarów, w tym zapewnianie usług, a także przypadki użycia sztucznej inteligencji, IoT i jego potencjał do monetyzacji, oraz 5G.
Wyniki ujawniają ogólną opinię, że IoT, wirtualizacja i sztuczna inteligencja powinny być postrzegane jako krytyczne dla rozwoju telekomunikacji w miarę postępu digitalizacji. Był jednak element ostrożności, oparty na niepewności co do tego, jak te technologie wpłyną na branżę i jak najlepiej wyciągnąć z nich pozytywne korzyści.
Jeśli chodzi o obsługę klienta, kilka przypadków użycia SI uznano za potencjalnie przydatne w zapewnieniu usług. Spośród nich analiza predyktywna była postrzegana jako najbardziej obiecująca (76% respondentów). Większość respondentów stwierdziło również, że ich organizacje nie miały innego wyjścia, jak tylko dostosować się do zmieniającego się krajobrazu telekomunikacyjnego; około 87% zadeklarowało, że są zmuszani do zmiany swoich procesów biznesowych za pomocą nowych technologii.
Ekspansja sieci IoT i rozprzestrzenianie się urządzeń na pewno nie nadejdzie w 2019 r., a firmy telekomunikacyjne zdają sobie sprawę z tego, że przyniesie to możliwość monetyzacji – nawet jeśli nie ma zgody co do tego, jaki kształt mogą one przynieść. Najbardziej obiecującymi przypadkami użycia były samochody z autami (cytowane przez 43% respondentów), inteligentne systemy pomiarowe i logistyczne (35%). Masowe wdrożenie 5G może mieć wpływ na to, gdzie i w jaki sposób operatorzy starają się czerpać korzyści z Internetu rzeczy, ponieważ podczas gdy połączone samochody wymagają ultra-niskiego opóźnienia, szybkich możliwości kompleksowej sieci 5G, pomiarów i logistyki nie.
Eksperci w branży są niezwykle ostrożni w kwestii hurtowej wymiany starszych systemów sieciowych. Są zgodni, że cyfrowa transformacja i wdrażanie automatyzacji, operacji w chmurze, przetwarzania danych w czasie rzeczywistym są niezbędne. Jednak niepewność, którą wyrażają (4% uważa, że rewolucyjna modernizacja byłaby katastrofalna) prawdopodobnie będzie oznaczać jedynie powolny i stabilny wzrost BSS w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W tym czasie nacisk zostanie położony na automatyzację procesów biznesowych, takich jak fakturowanie, zapobieganie oszustwom i obsługa klienta.
Wygląda na to, że 5G przyniesie również poważne wyzwania na arenie OSS. Ogólnie rzecz biorąc, obecnie dostępny system operacyjny nie może obsłużyć automatyzacji związanych z transportem, konwergencją i wirtualizacją z perspektywy 5G. Może to stanowić problem, podczas gdy branża racjonalizuje obecnie rozpowszechnianie platform SDN / NFV z otwartym kodem źródłowym. Podczas gdy ONOS, ONAP i OPNFV walczą o przewagę, operatorzy prawdopodobnie zainwestują w główne sieci w tym roku. Nawiasem mówiąc, w branży czuje się, że OPNFV ma obecnie niewielką przewagę (57% respondentów) nad ONAP (46%), ale może się to zmienić.
Mimo że ostrożność i niepewność wydają się obecnie być słowami kluczowymi, nie ma wątpliwości, że IoT, wirtualizacja i sztuczna inteligencja będą nadal miały ogromny wpływ na branżę telekomunikacyjną i sposób, w jaki jej główni gracze ustalają swoje plany w ciągu najbliższych 12 miesięcy .
[źródło: Comarch]