Wg danych statystycznych treści wideo w polskiej sieci ogląda blisko 45% internautów. Jednym z największych operatorów transmisji wideo w Polsce jest firma Atende Software, która obsługuje między innymi takie serwisy jak player.pl czy IPLA.
System dystrybucji treści pod nazwą redCDN to autorskie oprogramowanie rozwijane przez firmę od 2006 roku. Wraz z CDNem oferowany jest cały ekosystem produktów i usług, które służą do tworzenia internetowej telewizji – archiwum treści, transkodery VOD i Live, systemy DRM, odtwarzacze oraz kompleksowa platforma OTT. Jak dowiedzieliśmy się od przedstawiciela firmy, szczytowe obciążenie systemu sięgnęło ostatnio wartości 211Gb/s, co można przyrównać np. do ok. 40% całego ruchu w głównym polskim węźle wymiany ruchu. Tak duża ilość danych wymaga także szczególnych rozwiązań technologicznych. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat zadaliśmy kilka pytań Panu Przemysławowi Frasunek, Dyrektorowi Działu Rozwiązań Multimedialnych w firmie Atende Software.
Łukasz Biernacki: Oprócz największych węzłów, w których jesteście dostępni bezpośrednio, jak w PLIX, TPIX czy EPIX podajecie również informację, że Wasz rozproszony system dystrybucji to ok 120 punktów wymiany ruchu. Na czym dokładnie polega wasza współpraca z operatorami? Jakie warunki powinien spełnić operator, aby móc nawiązać z Wami współpracę technologiczną?
Przemysław Frasunek: Obecnie węzły systemu redCDN są rozlokowane w sieciach największych krajowych operatorów. Po przekroczeniu pułapu ruchu 10 Gb/s do sieci danego operatora, podejmujemy z nim kontakt, aby uruchomić w jego sieci dedykowane węzły. W takim przypadku, finansujemy również zakup sprzętu, a rolą operatora jest zapewnienie kolokacji i odpowiedniej liczby portów 10GE.
ŁB: W Polsce i na świecie istnieje zauważalny trend, iż coraz więcej treści wideo oglądanych jest nie tylko na www, ale także na urządzeniach mobilnych i Smart TV. Jak ten trend wygląda na obecną chwilę z punktu widzenia usług w redCDN? Czy znaczące są transmisje treści 4K? A może jeszcze za wcześnie na tą technologię?
PF: Obecnie ponad 50% ruchu generowanego przez redCDN trafia do użytkowników wykorzystujących platformy PC i Mac. Na drugim miejscu pojawiają się platformy Connected TV (głównie Samsung SmartTV), a na trzecim – urządzenia wykorzystujące system operacyjny Android. Ruch generowany przez materiały 4k jest jeszcze praktycznie niezauważalny w naszych statystykach.
ŁB: Co sądzicie o wejściu na polski rynek tak dużego gracza jakim jest Netflix? Proszę o Wasze spostrzeżenia tak z punktu widzenia technicznego, jak i opisanie, czy może być zagrożeniem, a może motywacją w warstwie biznesowej ?
PF: Z punktu widzenia technicznego, platforma Netflix nie jest zbytnio innowacyjna. Na podstawie dostępnych w Internecie materiałów można wnioskować, że każda z grup systemu CDN Netflix posiada kopię wszystkich materiałów udostępnianych przez ten serwis. To oznacza, że Netflix nie musi mierzyć się z najtrudniejszym aspektem budowy większości systemów CDN – czyli z efektywnym cache’owaniem treści. Niemniej jednak, pojemność systemu, która jest liczona w dziesiątkach terabitów na sekundę jest naprawdę imponująca.
Patrząc z perspektywy biznesowej, wejście Netflixa do Polski tylko potwierdza słuszność naszej strategii, którą przyjęliśmy jeszcze w 2006 r., gdy rozpoczynaliśmy budowanie naszych produktów. Już wtedy byliśmy przekonani, że w perspektywie kilku lat, model w którym użytkownik sam decyduje, jakie treści będzie oglądać musi zwyciężyć nad modelem telewizji linearnej. Choć często opowiadaliśmy o naszych przekonaniach na konferencjach, branża raczej skupiała się raczej na technologii IPTV oraz wojnie formatów HDDVD i BluRay. Streaming był wtedy postrzegany raczej jako produkt niszowy, któremu ciężko będzie konkurować z kontentem pirackim.
ŁB: Jak Pańskim zdaniem zmieni się telewizja w przeciągu najbliższych 5-10 lat, z punktu widzenia zarówno odbiorcy, jak i dostawcy zaawansowanych technologii transmisyjnych?
PF: Moim zdaniem perspektywa najbliższych 2-3 lat przyniesie systematyczne podnoszenie jakości przekazu. Zostanie to osiągnięte dzięki upowszechnieniu się kodeka H.265. Od strony biznesowej przewiduję upowszechnienie się usług uzupełniających telewizję linearną – nPVR (network PVR), start-over, backwards EPG.
W szerszym horyzoncie czasowym widzę upowszechnienie telewizji interaktywnej, w której to widzowie, korzystając z urządzeń mobilnych będą współtworzyć programy, bądź przynajmniej w nich uczestniczyć. To wielka szansa nie tylko dla formatów rozrywkowych, ale również dla serwisów informacyjnych, dla których podstawową wartością będzie możliwość „wpuszczenia na antenę” społecznego dziennikarza, który nagrywa przy pomocy telefonu komórkowego ciekawe wydarzenie.
Łukasz Biernacki
Wywiad z: Przemysław Frasunek
Dyrektor Działu Rozwiązań Multimedialnych