Pracownicy IT polskich przedsiębiorstw uważają, że coraz większe koszty utrzymania infrastruktury są najczęstszą przyczyną współpracy z zewnętrznym centrum danych, a ¼ z nich rozważa migrację do data center – wynika z raportu Telko Trendy 2015, przygotowanego przez TNS Polska na zlecenie 3S S.A.
Drugim czynnikiem skłaniającym do korzystania z usług zewnętrznego dostawcy jest precedens utraty danych wskutek kradzieży, awarii lub zdarzenia losowego. Co ciekawe, w 2014 roku deklarowało ten czynnik 13% przedsiębiorstw, a w 2015 takie obawy ma blisko połowa badanych. Ważnym powodem są również niewystarczające własne zasoby ludzkie, z którymi boryka się 1/3 badanych przedsiębiorstw. Przeniesienie zasobów do zewnętrznego data center deklaruje co czwarta firma, a w Warszawie co trzecia. Czynniki, które blokują decyzję o migracji swoich zasobów na zewnątrz to, według respondentów, obawa przed „wyprowadzeniem” danych poza firmę oraz ceny usług i koszty migracji.
- To jeden z mitów, które wszyscy dostawcy usług teleinformatycznych starają się obalić. Mało która
firma jest w stanie zagwarantować sobie redundantne systemy bezpieczeństwa telekomunikacyjnego,
energetycznego, fizycznego, czy całodobowy monitoring wszystkich systemów, czuwających nad
zabezpieczeniem danych klienta. Ponadto, dane są szyfrowane, więc nie ma możliwości „zobaczenia”
ich przez naszą obsługę. Co do kosztów – ceny usług są konkurencyjne, a rosnąca popularność data
center mocno na nie wpływa. Polecam także zadać sobie pytanie, ile kosztowałaby nas hipotetyczna
utrata najważniejszych danych… – komentuje Monika Gruszczyk, dyrektor handlowy 3S Data Center.
Z roku na rok rośnie jednak rynek usług dodatkowych data center. Najpopularniejsze z nich to backup
i firewall – aż 90% polskich przedsiębiorstw z nich korzysta. Tuż za nimi znajduje się archiwizacja
plików stosowana przez ¾ przedsiębiorstw. Coraz chętniej korzystamy także z cloud computing
przedsiębiorstw – aż 40 % współpracuje w tym zakresie z zewnętrznym dostawcą i jest to wyraźny
wzrost w stosunku do roku 2014, gdzie takich firm było tylko 8%.
Raport Telko Trendy 2015 został przeprowadzony metodą CATI na grupie 250 firm z Warszawy,
Krakowa, Wrocławia, Aglomeracji Śląskiej oraz regionu podkarpackiego. Badanie dotyczyło firm
zatrudniających min. 50 pracowników, korzystających z rozwiązań telekomunikacyjnych i data center.
Rozmówcami TNS Polska byli specjaliści i managerowie odpowiedzialni za decyzje zakupowe w IT.
Raport Telko Trendy 2015 można pobrać bezpłatnie ze strony 3S.pl