Jeśli amerykański koncern Facebook nie dostosuje się do rosyjskich przepisów zgodnie z którymi dane rosyjskich klientów mogą być przechowywane wyłącznie na serwerach na terenie Rosji – to rosyjski rząd planuje zastosować blokadę i zablokować dostęp do serwisu.
Agencja Reutera informuje, że blokada Facebooka ma zostać rozpoczęta na początku przyszłego roku. Iwan Żarow, szef rosyjskiego regulatora Roskomnadzor, tłuamczy:
Ustawa obowiązuje wszystkich. W każdym wypadku zapewnimy, żeby była ona przestrzegana lub też firma zakończy pracę na terytorium Federacji Rosyjskiej, tak jak niestety stało się to z Linkedin
Firmy jak: eBay, PayPal, AliExpress, Uber, Booking.com oraz Citibank, Samsung i Lenovo dostosowały się do specyfiki rosyjskiego rynku. Podobnie ma postąpić Twitter.
Ustawa o lokalizacji danych osobowych weszła w życie w 2015 roku. Zgodnie z nią każda firma – rosyjska lub zagraniczna – której celem jest współpraca z rosyjskimi użytkownikami, powinna zapewniać rejestrowanie, gromadzenie i przechowywanie danych osobowych obywateli Rosji wykorzystując bazy danych znajdujące się na terytorium tego kraju.