Nowe zasady mające na celu lepszą ochronę konsumentów, niezależnie od tego, czy kupują produkt przez Internet, w lokalnym sklepie, czy pobierają muzykę lub gry, zostały zatwierdzone przez Parlament we wtorek.
Nowe przepisy UE – dotyczące treści cyfrowych i sprzedaży towarów – harmonizują kluczowe prawa umowne, takie jak środki zaradcze dostępne dla konsumentów i sposoby korzystania z tych środków. Są one częścią strategii jednolitego rynku cyfrowego, której celem jest zapewnienie lepszego dostępu konsumentów i przedsiębiorstw do towarów i usług online w całej Europie.
Osoby, które kupują lub pobierają muzykę, aplikacje, gry lub korzystają z usług w chmurze lub platform społecznościowych, będą lepiej chronione, jeśli przedsiębiorca nie dostarczy treści lub usługi lub dostarczy ją wadliwą. Te prawa ochrony konsumentów będą stosowane w taki sam sposób do konsumentów, którzy dostarczają dane w zamian za takie treści lub usługi oraz do „płacących” konsumentów.
Tekst stanowi, że jeśli nie można naprawić wadliwych treści cyfrowych lub usługi w rozsądnym czasie, konsument ma prawo do obniżenia ceny lub pełnego zwrotu w ciągu 14 dni. Jeśli wada pojawi się w ciągu jednego roku od daty dostawy, zakłada się, że istniała ona już, bez konieczności udowodnienia tego przez konsumenta (odwrócenie ciężaru dowodu). W przypadku ciągłych dostaw ciężar dowodu spoczywa na przedsiębiorcy przez cały czas trwania umowy.
Okres gwarancji na dostawy jednorazowe nie może być krótszy niż dwa lata. W przypadku ciągłych dostaw powinna obowiązywać przez cały czas trwania umowy.
Dyrektywa w sprawie sprzedaży towarów ma zastosowanie zarówno do sprzedaży online, jak i offline.
Przedsiębiorca będzie odpowiedzialny, jeśli wada pojawi się w ciągu dwóch lat od momentu otrzymania produktu przez konsumenta (państwa członkowskie mogą jednak wprowadzić lub utrzymać dłuższy okres gwarancji prawnej w swoich przepisach krajowych, aby utrzymać ten sam poziom ochrony konsumentów).
Odwrócony ciężar dowodu wynosiłby rok na korzyść konsumentów. Państwa członkowskie mogą przedłużyć ten okres do dwóch lat. Towary z elementami cyfrowymi (np. „inteligentne” lodówki, smartfony i telewizory lub podłączone zegarki) są również objęte tą dyrektywą. Konsumenci kupujący te produkty będą uprawnieni do otrzymywania niezbędnych aktualizacji w „okresie, którego konsument może w uzasadniony sposób oczekiwać”, w zależności od rodzaju i celu towarów i elementów cyfrowych.
Obie dyrektywy zostaną teraz przedłożone do formalnego zatwierdzenia ministrom UE. Wejdą one w życie 20 dni po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE i będą musiały zostać wdrożone przez państwa członkowskie najpóźniej dwa i pół roku później.
[źródło: europarl.europa.eu]