Ile godzin trzeba „odczekać” w urzędach? Do tej pory chyba nikt nie kojarzył takich podróży z czymś przyjemnym, ani – przede wszystkim – łatwym. Dla wszystkich zniecierpliwionych mamy dobrą informację! Już wkrótce ruszy strona internetowa skupiająca w jednym miejscu usługi e-administracji, a w urzędach pojawią się nowe ułatwienia.
Minister Jacek Cichocki wskazał najistotniejsze wyzwania dla administracji w najbliższym czasie:
- Musi być jedno miejsce, w którym będzie można znaleźć usługi e-administracji – powiedział minister Jacek Cichocki. Dodał, że informacje umieszczane w serwisach rządowych muszą być zrozumiałe dla odbiorców i dostępne dla osób niepełnosprawnych.
- Jeszcze w tym roku powstanie pilotażowa strona internetowa, która będzie realizować ten cel – powiedział. Ma to być narzędzie, które pomoże obywatelowi w prosty sposób odnaleźć interesującą go procedurę i skutecznie załatwić sprawę. Wskaże także wymagane dokumenty, terminy, koszty i procedurę krok po kroku.
Szef Kancelarii Premiera przypomniał, że przez ostatnie lata powstało wiele elektronicznych serwisów informacyjnych, które pozwalają Polakom załatwiać sprawy urzędowe przez Internet. Chodzi m.in. o złożenie deklaracji podatkowej, założenie działalności gospodarczej i możliwość sprawdzenia, czy pracodawca opłaca składki na ubezpieczenie społeczne.
Dodał, że liczba tych usług tworzy jednak obecnie nowe wyzwanie dla obywatela – w jaki sposób odnaleźć właściwą stronę internetową.
Minister Cichocki podkreślił, że konieczne staje się sprofesjonalizowanie kontaktu telefonicznego poprzez tworzenie systemu infolinii dla obywateli.
To narzędzie będzie szczególnie przydatne dla osób wykluczonych cyfrowo, starszych lub słabiej wykształconych. Przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów będzie uruchamiana infolinia centralna, która utworzy sieć z infoliniami resortowymi i informacyjnymi telefonami ministerstw, urzędów centralnych i wojewódzkich.
- Obywatel, który idzie do urzędu ma się tam czuć jak u siebie – powiedział minister Jacek Cichocki. Zapowiedział opracowanie listy zmian ułatwiających obywatelom kontakt z urzędem, np. regulujących dostępność miejsc parkingowych, toalet, czy kserokopiarek. Dodał także, że konieczna jest dalsza poprawa dostępności urzędów dla osób z niepełnosprawnościami.
Szef Kancelarii Premiera zapowiedział opracowanie zestawu dobrych praktyk dla departamentów zajmujących się korespondencją z obywatelami. Chodzi o sprawne udzielanie odpowiedzi na wszystkie listy, czy wnioski w sposób zrozumiały, bez niepotrzebnego biurokratycznego żargonu. – Beneficjentami będą nie tylko obywatele. To także istotne dla wizerunku urzędu i wizerunku państwa – dodał.
Źródło: premier.gov.pl
Zdjęcie: researchrockstar.com