Komisja Europejska opublikowała nowe badanie – raport o benchmarku eGovernment 2018, który pokazuje, że dostępność i jakość internetowych usług publicznych w UE poprawiła się . Odnotowano znaczny postęp w zakresie wydajnego korzystania z publicznych informacji i usług w Internecie, przejrzystości działań organów rządowych i kontroli danych osobowych użytkowników, mobilności transgranicznej i kluczowych czynników, takich jak dostępność elektronicznych dowodów tożsamości i inne dokumenty.
10 krajów UE (Malta, Austria, Szwecja, Finlandia, Holandia, Estonia, Litwa, Łotwa, Portugalia, Dania) i Norwegia dostarczają wysokiej jakości usługi cyfrowe o wartości powyżej 75% na ważne wydarzenia dnia codziennego, takie jak przenoszenie, znalezienie pracy, założenie firmy lub studia. Estonia, Łotwa i Litwa osiągają lepsze wyniki niż pozostałe kraje pod względem cyfryzacji administracji publicznej i korzystania z internetowych usług publicznych.
Wiceprezes ds. Jednolitego rynku cyfrowego Andrus Ansip powiedział:
W świecie, w którym można kupić i sprzedać wszystko za jednym kliknięciem, potrzebujemy tego samego rodzaju łatwych w użyciu usług rządowych, które spełniają oczekiwania i oczekiwania ludzi. Korzystając z bogactwa wiedzy technologicznej, Europa jest w stanie to zapewnić – w oparciu o elektroniczne identyfikatory. Ale po pierwsze, więcej krajów UE musi zaakceptować i uznać krajowe systemy eID innych państw.
Konieczne są dalsze starania w zakresie mobilności transgranicznej i identyfikacji cyfrowej. Jak dotąd tylko 6 krajów UE notyfikowało swoje środki identyfikacji elektronicznej, które umożliwiają ich zagraniczne uznawanie.