Dalszy rozwój sieci 5G, wzmocnienie cyberbezpieczeństwa kraju, cyfryzacja radia oraz rozdział środków z unijnego budżetu cyfrowego – to zdaniem przedstawicieli branży cyfrowej i nowoczesnych technologii najważniejsze wyzwania dla tego sektora w 2020 roku – donosi BrandsIT.
Związek Cyfrowa Polska reprezentujący największe przedsiębiorstwa tego sektora ocenia, że najpoważniejszym wyzwaniem, przed którym stoi branża jest dalszy rozwój sieci piątej generacji. Stawka stojąca za tą technologią jest ogromna. Dzięki większej przepływności, mniejszym opóźnieniom i obsłudze ogromnej liczby urządzeń jednocześnie ma ona przynieść wpływy do budżetu, nowe miejsca pracy i wzrost całych sektorów gospodarki.
Wdrożenie i rozwój sieci piątej generacji wpłynie również na powstanie usług, które przy dzisiejszych możliwościach są nieosiągalne, twierdzi prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik. Ekspert zaznacza, że kwestia 5G będzie kluczowa dla przyszłości Europy względem rynków światowych.
„Myślę, że najbliższe miesiące mogą być rozstrzygające dla 5G w Europie. Do tej pory prace nad wdrożeniem sieci w krajach Unii pozostawiały wiele do życzenia: państwa nie dysponowały strategiami wprowadzenia 5G, a rozmowy na temat sieci upływały w cieniu wątpliwości co do bezpieczeństwa całej infrastruktury” – mówi prezes Związku.
Cyfrowa Polska zaznacza również, że myśląc o rozwoju 5G nie można zapominać o cyberbezpieczeństwie. Nie tylko infrastruktury, ale też konsumentów i przedsiębiorców. Rolą państwa oraz branży jest podnoszenie świadomości na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii. Za wiedzą muszą również nastąpić zmiany legislacyjne. Wyzwania stoją też przed gałęzią e-commerce i e-usług. Jak podkreśla Kanownik, w kraju będziemy kontynuować walkę o uczciwą konkurencję w e-handlu, który boryka się z problemem popularnych azjatyckich portali. W skali Unii Europejskiej kluczowe są nadchodzące reformy, które może przynieść Kodeks Usług Cyfrowych. Zdaniem Michała Kanownika nowy rok może okazać się przełomowym również dla zamówień publicznych na sprzęt IT.
„Wzrost kompetencji cyfrowych i rosnąca świadomości na temat postępu w cyfryzacji muszą dotknąć administracji. Powinny za sobą pociągnąć również zmiany w podejściu do zamówień publicznych, aby nabywany na ich drodze sprzęt, wybierany był nie tylko na podstawie ceny, ale również z uwzględnieniem kryteriów takich jak cyberbezpieczeństwo i jakość” – podkreśla prezes Cyfrowej Polski.
Rok ten będzie ważny dla całego rynku europejskiego również ze względu na pierwszy w historii rozdział środków z planowanego na kolejne lata dedykowanego budżetu cyfrowego. Ich spożytkowanie zadecyduje, czy unijna gospodarka będzie realnym graczem na światowej arenie cyfrowej.
Źródło: brandsIT